Brandweermuseum Borculo gaat deze kerstshow voor groen.

Uiteraard hopen wij, net als u, dit jaar op een witte kerst.

Komende kerstvakantie hebben wij 2 Magirussen uit de tijd dat de BB (Bescherming Bevolking) er was. Deze wagens hadden/hebben een groene kleur. De NF- 72-83 is een gereedschappen wagen. De NF 95-68 is een brandweerwagen.

Tevens kunt u deze kerstvakantie een Crashtender bewonderen.

Deze Crashtender , International Harvester (ook wel genoemd Bikkers SBA), is weliswaar in het rood maar heeft ook de groene kleur gehad.

Van deze Crashtenders zijn er nog 2 van in Nederland. Deze rode en een groene. De laatste is nog volop in restauratie.

De overige voertuigen van deze serie, 25 voertuigen destijds in Nederland, is verscheept naar Suriname of verschroot.

De wagens komen uit privé bezit.

Naast deze brandweerauto’s is er ook een Pulverlosgerät (veldspuit) te bewonderen, geschonken door het Oorlogsmuseum Overloon.

 

Magirus-Deutz

Type S3500, kenteken NF-95-68, bouwjaar 1952, originele BB brandweerwagen.

In 1993 is deze auto door de huidige eigenaar Jan de Voogd gekocht en geleidelijk opgeknapt. De binnenkant is origineel met groene lederen bank voor de chauffeur en bijrijder, daarachter houten banken voor de brandweerlieden. Achter het rolluik was een grote haspel met honderden meters brandweerslangen. Voorop was een pomp gemonteerd en de auto trok een motorspuit aanhanger ook met een pomp. Dit alles was nodig om voldoende water aan te kunnen voeren bij grote branden.

Nu wordt de auto die inmiddels 66 jaar oud is origineel gehouden en gebruikt bij verjaardagsfeestjes, familie dagjes uit met een hele groep, evenementen met oldtimers en zoals nu in het museum in Borculo.

Magirus

Toen wij vernamen dat die voertuigen in 1985-1986 via de domeinen werden verkocht zou ik gaan kijken op de kijkdagen met een broer van mij.  Die kon op het laatste niet die kijkdag. Toen ben ik er ook niet meer geweest.  Een kennis van mij  waarmee ik op de LTS had gezeten heeft er toen wel een gekocht. Dit was een kameraad van mijn zwager, toen we een keer bij mijn schoonouders waren kwam hij met die Magirus langs, ow, toen hadden we spijt dat wij niet naar die kijkdagen waren geweest.  Een keer per jaar troffen wij die kennis op een feestje van mijn zwager. Hij vertelde dan waar hij met de Magirus was geweest en zo.   Je zag er heel af en toe een rijden en dan dacht ik weer toch jammer.  In 1997 waren wij weer op dat feestje van mijn zwager, hij vertelde dat hij de Magirus ging verkopen,  dat was op een zaterdag avond.  Wij er zondag meteen naartoe gereden om te kijken. Een week later opgehaald. Er zat toen al een summiere camper inrichting in. De eerste jaren zijn we er met de kinderen meer op vakantie geweest en hebben we heeeeeel veel treffens bezocht. In 2005 hebben we voor de kinderen ook nog zo’n Magirus gekocht, deze hebben we toen gerestaureerd en er een nieuwe camper inrichting in gemaakt. Deze is geheel paars van buiten. Onze oudste dochter heeft enkele jaren geleden het vrachtwagen rijbewijs gehaald en heeft deze Magirus toen overgenomen. Toen de kinderen niet meer meegingen hebben we in 2010 de gehele wagen van binnen gestript en compleet nieuw ingericht. In 2014 ben in met vroegpensioen gegaan en hebben we er langere trips mee gemaakt en veel treffens bezocht.  In 2016 hebben we er een andere motor in gelegd de oude 4 cilinder had het zwaar in de bergen van Noorwegen. Er ligt nu een 6 cilinder Deutz luchtgekoelde BF6L913 motor in met wat meer pk’s. Nu kan hij probleemloos met het vrachtverkeer mee ook al gaat het wat bergop.

Afgelopen jaren hebben wij we verre trips mee gemaakt, Ierland, Baltische staten, de Balkan,  Duitsland, Frankrijk en verschillende keren van Noorwegen, ons favoriete vakantieland.  We hebben ook verschillende keren op 4 en 5 mei in Wageningen gestaan bij de static show. Er was toen speciale aandacht voor de koude oorlog en daar was dit een voortuig voor.

Dit was een Gereedschapswagen van de voormalige BB (Bescherming Bevolking) en de KMC (Kops Mobiele Colonne) het MC kenteken wat ik op de Magirus heb zitten wat het nummer wat hij voerde toen de KMC er meer oefende. De BB is opgericht in 1952 om de bevolking te bescherming bij een eventuele 3e wereld oorlog of andere calamiteiten. Bij de waternood in Zeeland zijn de Magirussen die er een pomp voorop hadden ingezet om de polders leeg te pompen. Voor de rest zijn ze alleen gebruikt bij oefeningen.  En 1985 werd de BB ogeheven en werden de taken overgenomen door de Brandweer en de GGD

Er zijn nog 2 Bikkers International Harvester SBA voertuigen in Nederland
1 x Rood en 1 maal leger groen die momenteel gerestaureerd wordt
Rest van de 25 voertuigen verscheept naar Suriname of is verschroot

Voertuigen hebben dienst gedaan op de Vliegbasis Leeuwarden als Roepnaam
Noodgeld 5 en Noodgeld 4
(Mobilofoon naam in gesprek met de Toren)